[wpa_toolbar]

I etap edukacji czytelniczej dla najmłodszych

Data Publikacji: 16.09.2011
Udostępnij

Nigdy nie jest za późno aby zapisać swoje dziecko!

I etap edukacji czytelniczej dla najmłodszych….

….to hasło kierujemy do rodziców,dziadków, starszego rodzeństwa.

Edukacja kulturalna młodszego pokolenia i kształtowanie nawyku czytania rozpoczyna się od najmłodszych lat. Grażyna Lewandowicz – Nosal, zawodowo zajmująca się książką dla dzieci, pisząc poradnik „Książki dla najmłodszych od zera do trzech”, wykazała się zdrowym rozsądkiem, gdyż teoria jest zredukowana do minimum.

Opierając się na wiedzy o rozwoju poszczególnych etapów, z całą stanowczością i powagą stwierdza iż małemu dziecku jest potrzebna do rozwoju książka.

Nigdy nie jest za późno aby zapisać swoje dziecko!

I etap edukacji czytelniczej dla najmłodszych….

….to hasło kierujemy do rodziców,dziadków, starszego rodzeństwa.

Edukacja kulturalna młodszego pokolenia i kształtowanie nawyku czytania rozpoczyna się od najmłodszych lat. Grażyna Lewandowicz – Nosal, zawodowo zajmująca się książką dla dzieci, pisząc poradnik „Książki dla najmłodszych od zera do trzech”, wykazała się zdrowym rozsądkiem, gdyż teoria jest zredukowana do minimum.

Opierając się na wiedzy o rozwoju poszczególnych etapów, z całą stanowczością i powagą stwierdza iż małemu dziecku jest potrzebna do rozwoju książka.

Służy ona w bardzo różny sposób stanowiąc źródło:

-komunikacji ze światem

-wiedzy

-rozwoju wyobraźni

-rozwoju wrażliwości

Dziecko osiąga zdolność do zabawy około 5 – 6 miesiąca życia, może wtedy odkryć w swoim otoczeniu książki. Z własnego doświadczenia, lub z obserwacji niemowlaków wiemy, że w tym czasie ono postępuje z książkami bez szacunku, ogląda obrazki, szarpie, drze kartki, całuje obrazki, wkłada do buzi, rzuca nimi.

Dlatego problemy zostały rozwiązane poprzez dostosowanie formy edytorskiej książki dla dziecka w wieku niemowlęcym. Wykonuje się takie książki ze sztywnego kartonu, plastiku, materiału barwnego.

W naszej bibliotece posiadamy takie książeczki obrazkowe, są kolorowe, mięciutkie i przedstawiają krótką historię np. „Domek pieska – książeczka w kształcie rozkładanej karuzeli”, książeczka jako torba na zakupy.

Jest to etap nauki i przeżywania radości przez dziecko. Rodzice muszą zdawać sprawę, że niestety motywacji i przyjemności czytania nigdy nie są definitywnie utrwalone. Na każdy z etapów trzeba je na nowo odkrywać i utrwalać.

Dziecko może zacząć wcześnie czytać, ale to nie znaczy, że zostanie czytelnikiem na całe życie.

Pierwsza książka ilustruje przedmioty znane z życia rodzinnego, z bliskiego otoczenia jak: pluszowy miś, lalka, smoczek, butelka, nocnik, piesek, kotek, chleb, bułka itp.

Dziecko porównuje z tym co widzi wokół siebie. Obrazki stwarzają szansę na przyszły rozwój, zaczyna rozumieć relację między przedmiotem a jego odwzorowaniem na obrazku.

Następny etap zapoznania się z książką to wybór takich, które przedstawiają prostą akcję, poprzez powiązanie istniejących przedmiotów w historyjkę.

Dziecko zaczyna stawiać pytania, poznaje nowe słowa, wyrażenia, coraz bardziej abstrakcyjne pojęcia .

Grażyna Lewandowicz – Nosal słusznie stwierdza, że książka jest bardzo atrakcyjna dla maluszka gdyż:

-daje możliwość manipulacji

-zawiera różnorodność obrazów – każda jej strona to coś nowego i ciekawego

-pozwala na wkroczenie w świat symboli, świat języka

Książka musi stanowić ważny przedmiot w życiu dziecka. Rodzice nie powinni obawiać się, ani denerwować, że dziecko rzuca książką, drze na kawałki, brudzi. Należy tylko zdawać sprawę, że dziecku trzeba towarzyszyć, po prostu być z nim. Nie można się ograniczyć do dania dziecku, książki do ręki i zająć się swoimi sprawami.

Trzeba być aktywnym, aby książka stała się środkiem porozumiewania – dla mamy, taty i dziecka. Dorosły musi być przewodnikiem po świecie przedmiotów i symboli. Musi się wykazać cierpliwością, gotowością na propozycje dziecka, gotowym dostosować się do niego, choćby kładąc się na brzuchu podczas czytania.

Nie należy się niecierpliwić, żądać od dziecka aby słuchało rodzica ze wzrokiem utkwionym w czytającego, dziecko ma prawo przewracać strony innej książeczki, turlać się po podłodze, stać, lub siedzieć, wybierają takie postawy, jakie im najlepiej pasują, nie lubią siedzieć sztywno za stołem.

Autorka poradnika radzi jak czytać małemu dziecku:

-trzeba umieścić książkę tak , aby była dla niego widoczna

-dziecko chce widzieć twarz czytającego

-dziecko musi wyczuć, że dla nas – dorosłych czytanie jest czymś niesłychanie ważnym

-powinien być przygotowanym i zgadzać się na wielokrotne powtarzanie tej samej historii, gdyż dziecko za każdym razem ten sam tekst rozumie inaczej, inaczej też przeżywa treść.

Reasumując od najmłodszych lat , a raczej miesięcy, rodzice muszą obowiązkowo zakodować i zdawać sprawę, że obecność książki w życiu dziecka jest po prostu niezbędna, gdyż stanowi źródło:

-komunikacji ze światem

-wiedzy

-rozwoju wyobraźni

-rozwoju wrażliwości

Książka powinna stać się tak ważnym przedmiotem, jak łyżka i widelec. To przedmiot , który polubi z którym można wielokrotnie obcować. Książka – przedmiot ma stać się niewyczerpalnym źródłem ułatwiającym rozwój osobowości.

Poprzez wyraźne i czytelne ilustracje przedstawiające prawdziwe rzeczy i mające szczegóły, które prowokują rozmowy z dzieckiem oraz zabawę w pokazywanie, czyli gdzie krówka ma oczko, gdzie piesek ma nosek, kotek ogonek.

Dobrana starannie książka staje się niezbędnym narzędziem w procesie wychowania.

Zdaniem prof. Joanny Papuzińskiej – zaliczanej do najwybitniejszych polskich znawców literatury dziecięco – młodzieżowej, cenionej autorki, a przede wszystkim kochającej dzieci, gdyż z nimi spotyka się na spotkaniach autorskich książka może pełnić następujące funkcje:

-książka może wspomagać rozumne oddziaływanie wychowawcze rodziny

-książka może pomagać rozwiązywać doraźnie niektóre problemy wychowawcze

-książka może stać się płaszczyzną kontaktu i zrozumienia między dzieckiem a dorosłym.

Zgadzamy się z opinią pani profesor Papuzińskiej, która udowadnia iż dziecko nie zawsze pragnie być zaskakiwanym nowymi środkami wyrazu artystycznego i formami wypowiedzi.

Najlepiej sprawdzają się teksty „klasyczne”, które zostały sprawdzone przez wiele pokoleń: np. „Tańcowały dwa Michały”, „Patataj, patataj pojedziemy w cudny kraj”, „Idzie rak nieborak”, „Idzie kominiarz po drabinie”, „Sroczka kaszkę warzyła”.

Serie wydawnicze dla najmłodszych

Dzieci, którym się czyta, mają swoich ulubieńców, są bardzo do nich przywiązani, dlatego dla nich tworzy się serie, których bohaterem jest np. Kubuś Puchatek, Franklin, Martynka, Bob Budowniczy, Pan Kuleczka …

W naszej bibliotece głównie dziewczynki wypożyczają serię o Martynce (ogółem powstało ponad 50 tomików). Postać bohaterki jest znana od lat 50 – tych, ciągle się zmienia. Wersję polską przedstawiła Wanda Chotomska. Seria spełnia rolę edukacyjną np. Martynka w Kuchni opowiada jak się gotuje, Martynka w Zoo poznaje dzikie zwierzęta, głównym atutem są kolorowe, prześliczne ilustracje Marcela Marlier’a.

Chłopcy wybierają serię o przygodach żółwia Franklina i jego rodziny, dziewczynki również z ochotą sięgają po te krótkie opowiastki. A rodzice komentują, że czytając je dzieciom, rozwiązują problemy wychowawcze, gdyż każda książeczka właśnie jest poświęcona konkretnemu problemowi wychowawczemu, które ma pozytywne zakończenie.

Na podstawie opowiadań można rozmawiać z dzieckiem o postępowaniu Franklina, który bywa niepunktualny, niesłowny, bałaganiarski. W tych książeczkach ważną rolę spełniają dorośli i ich rodzice, wujkowie, dziadkowie, nauczyciele, to dzięki nim Franklin rozumie swoje postępowanie, gdyż kierują jego działaniem.

Tak jak w „Martynce” tak w serii o Franklinie zaletą są ilustracje – realistyczne, kolorowe, dokładne, nadające się do wspólnego z dzieckiem omawiania, nazywania, pokazywania, można ja opowiadać własnymi słowami. Także dorośli mogą się wiele nauczyć, jak powinni reagować w trudnych sytuacjach.

Kontakt z książkami dziecko musi mieć od najmłodszych miesięcy. Ich obecność w życiu dziecka nie tylko sprzyja rozwojowi malucha ale stanowi ważne wyposażenie na przyszłość.

Lista książek dla dzieci 0 – lat polecanych przez wypożyczalnię dla dzieci w Świeradowie – Zdroju (oczywiście to podstawowy wybór, gdyż można jeszcze więcej znaleźć książeczek dla najmłodszych

*Paulette Bourgeois, Brenda Clark – seria o Franklinie

*Jan Brzechwa – Wiersze dla dzieci np.: Pchła Szachrajka, Leń …

*Wanda Chotomska -Kołysanki dla Zuzanki, Wiersze pod psem

*Delahaye Gilbert, seria o Martynce

*Dorota Gellner – bajki, Wiersze dla dzieci

*Czesław Janczarski – seria o Misiu Uszatku

*Janosch cykl o Misiu i Tygrysku

*Grzegorz Kasdepke – Kacperiada

*Beata Ostrowicka – Lulaki